PureBBQ naar Prime Uve Invitational BBQ contest

Ook dit jaar zijn wij van PureBBQ weer uitgenodigd voor de Prime Uve invitational BBQ contest.
Op deze wedstrijd staan de 20 beste team van Europa en het is dus ook dit jaar weer een eer dat wij daar mogen strijden om de eerste plaats.
Aangezien een groot deel van ons team een hele goede indruk gekregen heeft hoe het er op deze wedstrijd aan toe gaat was het niet heel moeilijk om weer genoeg leden te vinden die hier naar toe wilde, het is een zo gezegde 5 sterren wedstrijd.

Al snel werden de plannen gesmeed wie er naar toe zouden gaan en dat was redelijk snel duidelijk.
*De familie Pepping m.u.v. hun oudste zoon.
*Bas, Joris en Martin.
De familie Pepping heeft besloten hier naar toe te vliegen terwijl de rest wel zin had in een roadtrip.

Zo gezegd zo gedaan, Bas , Joris en Martin hebben de roadtrip uitgestippeld en onderweg een aantal bezoeken af te leggen in DornBirn bij het BBQ Longhorn restaurant.

Tijdens dit bezoek zijn wij verrast door Eddie(BBQLonghorn team) die ons buiten al stond op te wachten.
Hij heeft ons alles laten zien en wij stonden eigenlijk perplex over het interieur en het eten wat wij daar gekregen hebben.
Na nog even op het plein van Dornbirn een biertje gedronken te hebben zijn wij weeg in de auto gestapt om onze rit te vervolgen naar Italie, t.w. Reggio Emilia waar we bij Pizza bakker Giovanni een lekkere pizza gegeten te hebben.
Ook daar troffen wij Petra(KCBS/WBQA official Judge) waar wij die avond en de volgende dag mee optrokken.

Na een goede nachtrust in het hotel in het centrum zijn wij de volgende dag eerst naar een markt gegaan om daarna aan te schuiven bij het ontbijt.
Na te ontbijt zijn wij in de auto gestapt voor ons laatste bezoek van de roadtrip, de Ferrari fabriek/museum in Maranello, maar aangezien wij maar kort de tijd hadden zijn wij echt door het museum gevlogen. Moet wel zeggen dat dit toch wel een indrukwekkende ervaring was en als je in de buurt bent is dit bezoek echt de moeite waard.
Na dit bezoek werd de reis vervolgd naar ons hotel waar de familie Pepping al gearriveerd was. En dit is ook ons hotel is waar wij verblijven tijdens de wedstrijd, want een goed bed tijdens dit soort evenementen is essentieel voor een goed score.

Toen alle tassen en koffers in de kamer lagen hebben zijn wij met de hele groep naar het wedstrijd terrein gegaan.
Bij aankomst werden wij hartelijk ontvangen door de organisatie, en na het begroeten van diverse bevriende team zijn wij naar onze tent gegaan en hebben de reeds gereed staande BBQ`s ( 1x Mastertouch 57 & 2x WSM 57) gemonteerd en de hele tent ingericht voor de wedstrijd.

De organisatie heeft deze avond gezorgd dat er eten en drinken in overvloed aanwezig was en we hebben het ons goed laten smaken, zeker de flesjes water en vruchtensap vonden gretig aftrek daar de temperatuur wel dubbel zo warm was als in Nederland.
Aangezien de roadtrippers niet heel veel nacht rust gekregen hadden de laatste dagen zijn wij redelijk vroeg naar bed gegaan om de volgende dag fris te zijn tijdens de opening ceremonie.
De volgende dag dus vroeg uit de veren om de ceremonie bij te wonen, de opening van dit evenement wordt gestart door een Barrel(vat) uit elkaar te laten vallen zoals Jan Huigen vroeger deed!
Na het uit elkaar vallen van de barrel kon iedereen, als daar behoefte aan was een duig meenemen, wij hebben dit natuurlijk ook gedaan.

Toen werd het tijd om de benodigde ingrediënten te kopen voor de extra onderdelen en wat goedkoop vlees met een hoop vet om de BBQ`s goed in te branden en te voorzien van een doffe laag door het vet. Dit doen wij om te zorgen dat de glimmende binnenzijde geen warmte reflecteert zodat de temperatuur onder controle blijft.
Na de meat inspectie kon en mocht iedereen zijn vlees gaan preppen en nadien hebben we dit in de koelwagen gebracht, wat geen overbodige luxe was met de Italiaanse temperaturen. Rond de klok van 4 in de middag werden wij geattendeerd op een excursie binnen in de distilleerderij van de Prime Uve. Aangezien dit proces altijd interessant is hebben wij deelgenomen aan deze ronde, zeker omdat aan het einde er geproefd mag worden, sterk spul hoor!!!!!
Verdere hadden we geen plannen deze dag dus we hebben ons vermaakt op het terrein en onze honger gestild met vlees en onze dorst met bier en cocktails.
Deze wedstrijd bestond uit de 4 standaard categorieën,
Chicken, Pork Ribs, Pork shoulder en Brisket. met als aanvulling een Barrel smoke gerecht, saus en dessert.
Het barrelsmoke gerecht mocht van alles zijn als het maar rook heeft gehad van de stukken hout van de barrels die een aantal weken in de Grappa gelegen hadden.
Om de prestaties van de zondag niet nadelig te beïnvloeden zijn wij zeer bijtijds terug naar het hotel gegaan om toch te genieten van een goed nacht rust ondanks dat deze kort zou zijn, wij wilde namelijk om 06:00 op zondag op het terrein zijn om te starten met de gerechten.
De zondag was het zelfde als de zondagen van andere wedstrijden, ook de inlevertijden waren niet anders dan anders, dus we konden de gewone planning aanhouden.

Toen alle gerechten ingeleverd waren konden wij even relaxen om vervolgens de tent leeg te halen en op te ruimen.
Om 17:00 uur was de prijs uitreiking en dit is het moment waar alle teams naar uitkeken, het was er op of er onder, zeker omdat dit wedstrijd veld bestond uit de 20 beste teams uit Europa, dus eigenlijk als je als team hier staat ben he al een winnaar. Maar de eerste plaats op deze wedstrijd wil iedereen halen!
De prijs uitreiking begon en het enige gerecht waar wij geen call kregen was de chicken, wij zeggen dan altijd dan zijn we 11e, bleek later ook te zijn.

Barrelsmoke 3de
Dessert, 4de
Saus, 10de
Chicken, 11de
Porkribs, 8ste
Pork shoulder 9de
Brisket, 8ste
Overall score, 8ste

Dit is dit deelnemers veld een score waar we ons niet voor hoeven te schamen, we zijn er eigenlijk wel trots op!!
Na van iedereen afscheid genomen te hebben en vooral van Anderea en Anna(organisatie en eigenaren van Prime Uve) zijn wij gezamenlijk naar het hotel gegaan om ons op te frissen en een lekkere pizza te eten in een pizzeria om de hoek van ons hotel.
Na het eten nog een lekker ambachtelijk Italiaans ijsje gegeten en toen naar bed.
De volgende ochtend vroeg de wekker gezet om rond 06:00 te vertrekken naar Nederland en de familie Pepping richting het vliegveld.
De terug reis was natuurlijk ook nog deel van onze roadtrip maar de factor tijd zorgde ervoor dat het enige wat we gezien hebben tankstations waren.
Ik denk dat wij met z`n alle kunnen terug kijken op een geslaagde week waar we mooie dingen gezien, gegeten en gedronken hebben.

Rest mij alleen nog alle sponsors, Vuur & rook, MasterFire, Livar, QMaster Europe en Homemade te bedanken voor de ondersteuning en support, zonder deze sponsors is het bijna niet mogelijk aan dit soort evenementen deel te nemen