Laatste nieuws

PureBBQ naar Prime Uve Invitational BBQ contest

Ook dit jaar zijn wij van PureBBQ weer uitgenodigd voor de Prime Uve invitational BBQ contest.
Op deze wedstrijd staan de 20 beste team van Europa en het is dus ook dit jaar weer een eer dat wij daar mogen strijden om de eerste plaats.
Aangezien een groot deel van ons team een hele goede indruk gekregen heeft hoe het er op deze wedstrijd aan toe gaat was het niet heel moeilijk om weer genoeg leden te vinden die hier naar toe wilde, het is een zo gezegde 5 sterren wedstrijd.

Al snel werden de plannen gesmeed wie er naar toe zouden gaan en dat was redelijk snel duidelijk.
*De familie Pepping m.u.v. hun oudste zoon.
*Bas, Joris en Martin.
De familie Pepping heeft besloten hier naar toe te vliegen terwijl de rest wel zin had in een roadtrip.

Zo gezegd zo gedaan, Bas , Joris en Martin hebben de roadtrip uitgestippeld en onderweg een aantal bezoeken af te leggen in DornBirn bij het BBQ Longhorn restaurant.

Tijdens dit bezoek zijn wij verrast door Eddie(BBQLonghorn team) die ons buiten al stond op te wachten.
Hij heeft ons alles laten zien en wij stonden eigenlijk perplex over het interieur en het eten wat wij daar gekregen hebben.
Na nog even op het plein van Dornbirn een biertje gedronken te hebben zijn wij weeg in de auto gestapt om onze rit te vervolgen naar Italie, t.w. Reggio Emilia waar we bij Pizza bakker Giovanni een lekkere pizza gegeten te hebben.
Ook daar troffen wij Petra(KCBS/WBQA official Judge) waar wij die avond en de volgende dag mee optrokken.

Na een goede nachtrust in het hotel in het centrum zijn wij de volgende dag eerst naar een markt gegaan om daarna aan te schuiven bij het ontbijt.
Na te ontbijt zijn wij in de auto gestapt voor ons laatste bezoek van de roadtrip, de Ferrari fabriek/museum in Maranello, maar aangezien wij maar kort de tijd hadden zijn wij echt door het museum gevlogen. Moet wel zeggen dat dit toch wel een indrukwekkende ervaring was en als je in de buurt bent is dit bezoek echt de moeite waard.
Na dit bezoek werd de reis vervolgd naar ons hotel waar de familie Pepping al gearriveerd was. En dit is ook ons hotel is waar wij verblijven tijdens de wedstrijd, want een goed bed tijdens dit soort evenementen is essentieel voor een goed score.

Toen alle tassen en koffers in de kamer lagen hebben zijn wij met de hele groep naar het wedstrijd terrein gegaan.
Bij aankomst werden wij hartelijk ontvangen door de organisatie, en na het begroeten van diverse bevriende team zijn wij naar onze tent gegaan en hebben de reeds gereed staande BBQ`s ( 1x Mastertouch 57 & 2x WSM 57) gemonteerd en de hele tent ingericht voor de wedstrijd.

De organisatie heeft deze avond gezorgd dat er eten en drinken in overvloed aanwezig was en we hebben het ons goed laten smaken, zeker de flesjes water en vruchtensap vonden gretig aftrek daar de temperatuur wel dubbel zo warm was als in Nederland.
Aangezien de roadtrippers niet heel veel nacht rust gekregen hadden de laatste dagen zijn wij redelijk vroeg naar bed gegaan om de volgende dag fris te zijn tijdens de opening ceremonie.
De volgende dag dus vroeg uit de veren om de ceremonie bij te wonen, de opening van dit evenement wordt gestart door een Barrel(vat) uit elkaar te laten vallen zoals Jan Huigen vroeger deed!
Na het uit elkaar vallen van de barrel kon iedereen, als daar behoefte aan was een duig meenemen, wij hebben dit natuurlijk ook gedaan.

Toen werd het tijd om de benodigde ingrediënten te kopen voor de extra onderdelen en wat goedkoop vlees met een hoop vet om de BBQ`s goed in te branden en te voorzien van een doffe laag door het vet. Dit doen wij om te zorgen dat de glimmende binnenzijde geen warmte reflecteert zodat de temperatuur onder controle blijft.
Na de meat inspectie kon en mocht iedereen zijn vlees gaan preppen en nadien hebben we dit in de koelwagen gebracht, wat geen overbodige luxe was met de Italiaanse temperaturen. Rond de klok van 4 in de middag werden wij geattendeerd op een excursie binnen in de distilleerderij van de Prime Uve. Aangezien dit proces altijd interessant is hebben wij deelgenomen aan deze ronde, zeker omdat aan het einde er geproefd mag worden, sterk spul hoor!!!!!
Verdere hadden we geen plannen deze dag dus we hebben ons vermaakt op het terrein en onze honger gestild met vlees en onze dorst met bier en cocktails.
Deze wedstrijd bestond uit de 4 standaard categorieën,
Chicken, Pork Ribs, Pork shoulder en Brisket. met als aanvulling een Barrel smoke gerecht, saus en dessert.
Het barrelsmoke gerecht mocht van alles zijn als het maar rook heeft gehad van de stukken hout van de barrels die een aantal weken in de Grappa gelegen hadden.
Om de prestaties van de zondag niet nadelig te beïnvloeden zijn wij zeer bijtijds terug naar het hotel gegaan om toch te genieten van een goed nacht rust ondanks dat deze kort zou zijn, wij wilde namelijk om 06:00 op zondag op het terrein zijn om te starten met de gerechten.
De zondag was het zelfde als de zondagen van andere wedstrijden, ook de inlevertijden waren niet anders dan anders, dus we konden de gewone planning aanhouden.

Toen alle gerechten ingeleverd waren konden wij even relaxen om vervolgens de tent leeg te halen en op te ruimen.
Om 17:00 uur was de prijs uitreiking en dit is het moment waar alle teams naar uitkeken, het was er op of er onder, zeker omdat dit wedstrijd veld bestond uit de 20 beste teams uit Europa, dus eigenlijk als je als team hier staat ben he al een winnaar. Maar de eerste plaats op deze wedstrijd wil iedereen halen!
De prijs uitreiking begon en het enige gerecht waar wij geen call kregen was de chicken, wij zeggen dan altijd dan zijn we 11e, bleek later ook te zijn.

Barrelsmoke 3de
Dessert, 4de
Saus, 10de
Chicken, 11de
Porkribs, 8ste
Pork shoulder 9de
Brisket, 8ste
Overall score, 8ste

Dit is dit deelnemers veld een score waar we ons niet voor hoeven te schamen, we zijn er eigenlijk wel trots op!!
Na van iedereen afscheid genomen te hebben en vooral van Anderea en Anna(organisatie en eigenaren van Prime Uve) zijn wij gezamenlijk naar het hotel gegaan om ons op te frissen en een lekkere pizza te eten in een pizzeria om de hoek van ons hotel.
Na het eten nog een lekker ambachtelijk Italiaans ijsje gegeten en toen naar bed.
De volgende ochtend vroeg de wekker gezet om rond 06:00 te vertrekken naar Nederland en de familie Pepping richting het vliegveld.
De terug reis was natuurlijk ook nog deel van onze roadtrip maar de factor tijd zorgde ervoor dat het enige wat we gezien hebben tankstations waren.
Ik denk dat wij met z`n alle kunnen terug kijken op een geslaagde week waar we mooie dingen gezien, gegeten en gedronken hebben.

Rest mij alleen nog alle sponsors, Vuur & rook, MasterFire, Livar, QMaster Europe en Homemade te bedanken voor de ondersteuning en support, zonder deze sponsors is het bijna niet mogelijk aan dit soort evenementen deel te nemen

Martin de goeij.

Meat the East

Pure BBQ meats the east,

19-maart 2016 was voor Pure BBQ de eerste wedstrijd van het seizoen, hiervoor moesten wij naar Hengelo waar dit jaar voor het eerste een wedstrijd georganiseerd werd.
Deelnemers van Pure waren dit maal, Joris, Erik en Martin, Bas zou ivm een catering klus later die avond aansluiten om het geheel te versterken.
Aangekomen in Hengelo werd door Martin en Joris de tent in gereedheid gebracht en Erik die later aansloot heeft de puntjes op de i gezet.
Toen alles geïnstalleerd was hebben wij het deelnemers veld verkend en zijn over al handjes gaan schudden omdat het toch wel weer een lange tijd geleden was dat wij elkaar gezien hadden, iedereen was de winter goed doorgekomen.
In de avond onder het genot van de nodige alcoholische versnapering werd het vlees voorbereid wat we later die nacht op de BBQ`s zouden gaan leggen.
De volgende ochtend was het al vroeg dag, na een korte nacht rust in de auto of in de aanhanger was het aanpoten om alles in gereedheid te brengen voor de wedstrijd.
Later die ochtend sloot Harry aan voor zijn laatste wedstrijd, zoals gewoonlijk deed hij de klusjes die hij altijd deed, boxen opmaken en het publiek op afstand houden maar wel een ieder netjes te woord staan, we zullen je missen Harry!!!!
Toen het tijd was om de boxen met de gerechten te gaan inleveren liep de spanning wel op, zeker omdat 1 van onze leden ziek geworden was waardoor je toch net even iemand te kort kwam.
Na het inleveren van alle boxen werd er zoals gebruikelijk begonnen met het opruimen van alle spullen en het inpakken van deze zodat we na de prijs uitreiking direct naar huis konden.
De prijs uitreiking was net even wat vroeger dan verwacht en wij kunnen best trots zijn op het behaalde resultaat.
Van de 33 aanwezige teams hebben zijn wij 5e geworden.
Kip 14e
Porkribs 18e
Porkshoulder 2e
Brisket 11e

Het was weer een prachtige wedstrijd en tevreden reden wij naar huis.
Wel wil ik alle sponsoren, Vuur & Rook, Masterfire, Livar, Homemade weer hartelijk bedanken voor geleverde support!
Op naar de volgende wedstrijd die Baseball & BBQ in Hoofddorp op 23/24-april.

PureBBQ Fanshop

Peprub

Het nieuwe seizoen staat voor de deur, dus controleer je uitrusting, rubjes en sauzen. Voor alles wat je nog tekort komt verwijzen we je graag naar een van onze sponsors Vuur en Rook en neem als je daar bent zeker een kijkje in de speciale etalage waar onze producten staan. Zo help je vooral jezelf, maar ook een beetje ons team PureBBQ. Dankjewel en succes met shoppen.

Back from the Jack 2015

Verslag Jack Daniel’s World Championship Invitational Barbecue in Lynchburg, Tennessee

Woensdag 21 oktober was het hele team in Atlanta gearriveerd. Jeff Campbell van WickedQ was er ook bij, en we verzamelden ons bij Fox Bros BBQ Restaurant, neem daar de “Four Plate”, dan heb je alles.. Maar neem deze per twee personen.. bijna alles is groot in Amerika, zo ook de borden met eten. We kregen op verzoek een korte rondleiding bij de “pit”, toch indrukwekkend hoe zo’n BBQ restaurant zoveel eten weet te maken tegen zo’n kwaliteit. Speldjes, stickers vinden ze prachtig en worden met trots gedragen.

Foto-album staat hier: https://goo.gl/photos/XEa3mMYgpESd5ahAA

20151021FoxBros
Toen snel door want we hadden om 13:00 een afspraak bij de fabriek van Primo Grills voor een rondleiding. Toch wel een eye-opener hoe ze de Primo Grill maken, we mochten geen foto’s maken in het deel waar de onderdelen gegoten werden in de mallen. Het viel ons op dat er veel handmatig werk aan te pas komt: schuren, tillen, boren, inpakken. Toen we er toch waren meteen de nieuwe temperatuur meter en een D-plate gekocht.

Om goed 15:00 verlieten we Atlanta en gingen we op weg naar onze villa in Lynchburg, een rit van 3,5 a 4 uur. Onder weg nog gestopt bij de Calhoun Premium Outlets en later nog een keer gestopt in Chattanooga voor winkelen (Hamilton Place Mall) en eten bij RED ROBIN GOURMET BURGERS. Nu bestaat ons team uit rustige mensen en een paar die iets extrovert zijn, maar als je als groep van 11 ergens naar binnen gaat, allemaal hetzelfde tenue aan hebt en een beetje luidruchtig bent dan val je op.. zo ook bij de eigenaar van Red Robin.. hij was meteen enthousiast over ons en dat bleek wel uit zijn reactie op Facebook.

20151021RedRobin

Ons gehuurde huis was ook fantastisch lag aan een prachtig meer (volg de link en bekijk de foto’s)

20151021TheHouse01

Donderdag 22 oktober: onze eerste dag en meteen naar Lynchburg alwaar we mochten inchecken bij de organisatie van The Jack, met ID natuurlijk, we kregen onze banner, polsbandjes en overige instructies. Daarna onze stek verkennen, tent opzetten, tafels plaatsen, banners ophangen, tent inrichten, houtskool ontvangen etc, etc. Supersmoker van Mike Alvarez erbij (zie foto in post hieronder). De dag is verder gevuld met rondjes lopen over het terrein, kijken bij andere teams, bekenden de hand schudden en het kleine dorpje (zeer toeristisch ingestelde) Lynchburg verkennen. Voor de avond waren we (alle internationale teams) uitgenodigd door Byron Chism (ja die van de butt-rub) op de Butt Ranch voor een BBQ en een paar biertjes. Leuk en gezellig, maar verstandig als we zijn hebben we het niet laat gemaakt.

Vrijdag 23 oktober: drukke dag, de Primo’s werden bezorgd en we gingen de twee 3×3 tentjes verder inrichten, de laatste boodschappen voor o.a. saus, dessert en Homeland Cooking werden gedaan. ’s Middags hadden we een tour geboekt bij de “Distillery of Jack Daniels”. We kregen de volledige rondleiding… kun je veel over zeggen maar je moet het meemaken, het hele productieproces wordt uitgelegd en zoals elk stevig merk is Jack Daniels omgeven door prachtige verhalen, legendes, feiten en weetjes. Onze gids kon het prachtig en met humor vertellen. Overall ruik je de whiskey, fantastische ervaring. Aan het eind van de tour mochten we proeven. Vier verschillende soorten JD in vier kleine glaasjes, prima binnen te houden. Over smaak valt te twisten dat hebben we dan ook een beetje gedaan. Blijft een mooie rondleiding. Schots en Iers smaakt mij toch beter.
Na de rondleiding gingen we ons opmaken voor de “Parade”, alle teams met banners en vlaggen achter elkaar door het kleine dorpje. Het is een wandeling van nog geen 600 meter maar wel ontzettend leuk, vooral ook de reacties van het publiek.

De parade eindigt op het terrein van Jack Daniels alwaar bussen klaar staan om je naar de “BBQ up the Hill” te brengen. Een receptie verzorgd door “Jack” in een mooie omgeving die was aangekleed met herfstkleuren. Wat kun je daar verwachten: twee BBQ buffetten, mierzoete “iced tea”, hele zoete “lemonade” en een mix van Jack Daniels met limonade”: het credo is “Drink Responsible”, en dat hebben we dan ook maar gedaan. Ik geloof niet dat al onze consumptie bonnen zijn opgegaan. Ook hier hebben we ons voorbeeldig gedragen en zijn we tijdig naar huis gegaan. Joris, Johan en Martin zijn die nacht in de tent gebleven om over de BBQ trailer te waken waar het vlees lag te garen.

20151022PureatTheJack

Zaterdag 24 oktober: Game day. Voor de een iets meer “game” dan de ander, de verwachtingen waren niet hoog, maar we wilden er ook weer niet met de pet naar gooien. De ochtend en middag zijn niet veel anders dan elke andere KCBS wedstrijd. Gerechten klaar maken en foamboxen vullen met kip, ribs, pork en brisket. Daarna opruimen en wachten op de prijsuitreiking. De 3 extra onderdelen waren saus, “Cooking from the Homeland” en dessert. De prijs uitreiking begon bijna op tijd (17:15) maar duurde 2,5 uur omdat ze er een flinke show van maken met een heuse Master of Ceremony, veel muziek en licht. Vermeldenswaardig vond ik de resultaten bij de kip, plaats 2 en 3 gingen naar Europese teams. In de Overall uitslagen kom je pas op plek 26 het eerste niet-Amerikaanse team tegen (Sabor a Lena BBQ uit Puerto Rico). Beste Europese team was Miss Piggy’s op een 30e plaats (van de 93 deelnemende teams). De rest van de Europese teams kom je na plaats 68 tegen. Kortom.. Amerikaanse jury leden proeven anders dan dat we hier gewend zijn , aan onze inzet kan het niet liggen.

Zondag 24 oktober: en deel van het team bleef bij onze villa aan het meer uitrusten, varen met de kayak. Voor de rest van het team was het een mooie dag om Nashville te bezoeken.

Maandag 25 oktober: voor Bas en Martin de dag om langs Memphis en Graceland te rijden (flinke autorit). Op de terugweg verzamelen bij Big Bob Gibson voor een laatste bezoek aan een BBQ restaurant.

We hadden de hele week fantastisch weer, overdag varieerde van 17 tot wel 35 graden celcius. Alleen zaterdag op Game Day regende het. ’s Avonds koelde het soms af tot 12 graden. Andere teams hebben in andere jaren ook wel temperaturen onder nul gehad. Wij wisten het vrijdag ochtend even niet waar de te zoeken toen de temperatuur in de tent de 38 graden Celsius aantikte. Dus elk komend jaar… korte broek mee , maar ook handschoenen, sjaal en muts.

Was het de moeite waard? Zekers. Het is een erg leuke BBQ-vakantietrip, de mensen uit Georgia en Tennessee zijn ook fantastisch, hulpvaardig, open en hartelijk. Maar dat kan liggen aan onze uitnodigende opstelling, een licht chaotische en beetje luidruchtige (maar niet storende) groep van 11 personen in clubtenue trekt al snel positieve aandacht.

Gaan we nog een keer als we de kans krijgen? Sommige wel, andere niet. Ieder ervaart het op zijn eigen wijze. Wedstrijd technisch gezien heb je daar niks te zoeken. Game Day is net als in Europa, gerechten bereiden in een tentje op een grasveld met allerlei ander teams. Je gaat voor het sfeertje, de mystiek om Jack Daniels heen en een korte vakantie in Tennessee en Georgia.

3e plaats NK BBQ Low & Slow

Na een lang seizoen hebben we ons op de laatste wedstrijd niet kunnen verbeteren maar hebben we in het eindklassement ook niets hoeven prijs te geven en zijn we op een mooie derde plaats geëindigd. Op de vier categorieën:
– 1e plaats en dus Nederlands kampioen met kip
– 2e plaats pork schouder
– 3e plaats op de ribben
In de vierde categorie brisket vielen we net buiten de top 10 met een 11e plaats.
2015 10 09 CookOff (40)

2015 10 09 CookOff (41)

2015 10 09 CookOff (42)

Cook Off 2015

Afgelopen weekend vond de laatste wedstrijd van 2015 plaats. Het was de CookOff te Hoofddorp en werd georganiseerd door de BBQ Society. Het was een laatste mogelijkheid om zowel in het Nederlandse als de Europese ranglijst punten te vergaren. We eindigden op een voor ons teleurstellende 15e plaats met een 8e plek op ribben, een 6e op varkensschouder en met kip en brisket buiten de top 10.

Ruhrpot 2015

20150928Ruhrpot (4)Afgelopen weekend 27 en 28 september toog een 3 mans vertegenwoordiging van PureBBQ naar Duitsland voor een grote internationale wedstrijd: de 2e Ruhrpot BBQ Competitie.
Mooi resultaat behaald in een veld van 67 sterke teams:
Een mooie 9e plaats Overall, en op de 4 categorieën:
– 29e Chicken,
– 13e Ribs,
– 28e Pork en
– 12e Brisket.
Felicitaties aan Southern Dutch BBQ voor hun eerste Grand Champion titel. En natuurlijk onze goede vrienden van RiddleQ’s gefeliciteerd met jullie 1e plaats Sausage. Vuur en Rook, Primo-Grill, Home Made Vleesspecialiteiten, Masterfire en Livar bedankt voor jullie steun.

Vaartse Hoeve

20150913 VaartseHoeve (1)Op 12 en 13 september organiseerde de vleesboerderij De Vaartse Hoeve haar kijkdag in het weekend van het varken. Dit jaar werd de kijkdag verrijkt met een KCBS wedstrijd. Keurig georganiseerd evenement in een mooie omgeving met prima plekken voor de teams. Met 13 deelnemende teams lijkt het een kleine wedstrijd maar de top teams uit Nederland en België waren wel aanwezig om wellicht de benodigde punten te scoren voor een plekje hoger op de Nederlandse, Europese ranglijsten. Zo aan het einde van het wedstrijdseizoen wilde ook wij als PureBBQ geen punt laten liggen dus de focus en concentratie waren hoog. Onze inzet werd beloond met een mooi lijstje:
2e plaats kip
3e plaats ribben
5e plaats varkensschouder (met dank aan Livar voor het verzorgen van mooie en duurzame varkensschouder)
2e plaats runderborst
Na een spannende prijsuitreiking behaalden we een mooie 2e plaats in de eindklassering en mag PureBBQ zich Reserve Grand Champion noemen en hoefden we alleen iQ voorlaten gaan die een mooie eerste plaats wist te winnen.
20150913 VaartseHoeve (3)

Spektakel in Son

Het zal niemand ontgaan zijn, afgelopen weekend 29 en 30 augustus vond er weer het BBQ Spektakel in Son plaats.
Dit voor de derde keer door het BBQ Team de Daltons georganiseerde weekend omvatte dit jaar tevens de WBQA Open Nederlandse Kampioenschappen BBQ.
Met 13 wedstrijdteams werd de culinaire strijd aangegaan op 5 gerechten op de BBQ te maken. Met prachtig weer, een mooie ambiance, een goede organisatie doken we de blind boxen in. De middag vloog voorbij en we kregen onze bordjes op tijd en tot tevredenheid bij de jury.
Resultaat was zeer goed:

• 1e plaats visgerecht
  • 1e plaats kip
  • 1e plaats culinair gerecht met hert

en een overall tweede plaats (wel beste Nederlandse team). Felicitaties naar FiveQ, het Belgische team dat de eerste plaats wist te halen. PureBBQ had weer een erg fijn en mooi weekend.
20150829WBQAVis 20150829WBQAHert

Jack Daniels Invitational 2015

20150806JackDanielsInvitational
Yes, een paar dagen lang in spanning en vandaag om 20:15 werd de “draw” bekend, PureBBQ is uitgenodigd om mee te mogen doen aan het prestigieuze BBQ wedstrijd: de Jack Daniel’s World Championship Invitational Barbecue.
"On Saturday, October 25, 2014, barbecue teams, judges and 25,000 fans from around the world gathered to celebrate the 26th Anniversary of the Jack Daniel's World Championship Invitational Barbecue. After an intense day of smoking, seasoning, and searing BBQ, Iowa's Smokey D's BBQ was crowned Grand Champion. Congratulations to Iowa's Smokey D's BBQ and everyone who participated. We look forward to seeing you all next year."
Meer informatie over de Jack Daniel’s World Championship Invitational Barbecue.